Vanaf half maart organiseerde de Sport Federatie Berkelland (SFB) twee valpreventiecursussen in Ruurlo en Eibergen waar in totaal 25 mensen aan deelnamen. De cursussen kregen bij de evaluatie een hele hoge waardering van gemiddeld bijna een 9! Vooral de valoefeningen op de dikke matten worden goed gewaardeerd, maar ook de tips waar moet je op letten in en om je huis en de komst van de ergo- en podotherapeut.

Vallen is een van de grootste gezondheidsrisico’s bij ouderen. Van de zelfstandig wonende 65-plussers valt ongeveer 30% tenminste een keer per jaar. Van ouderen in een verzorgings-of verpleeghuis is dit zelfs 50%. Valincidenten kunnen grote lichamelijke gevolgen met zich meebrengen. Een val kan leiden tot botbreuken of verminderd functioneren. Daarnaast kunnen psychosociale klachten ontstaan. De angst om nog een keer te vallen neemt toe waardoor men onzeker en minder mobiel wordt. Deze vicieuze cirkel proberen we met de valpreventiecursus te doorbreken.

De SFB-valpreventiecursussen duren 13 weken, 12 weken en een terugkombijeenkomst, en helpen deelnemers stevig in hun schoenen te staan. Met leuke en leerzame oefeningen en opdrachten krijgen deelnemers inzicht in ouder worden en wat daarbij komt kijken, zowel fysiek als mentaal. Door hier samen mee aan de slag te gaan kunnen deelnemers op eigen kracht en met meer zelfvertrouwen werken aan hun vitaliteit.

Interesse of meedoen?

Heeft u interesse om deel te nemen, meldt u zich dan direct aan zodat u zeker bent van een plek in de groepen in het najaar. De cursussen bieden we in alle grote kernen in Berkelland aan. Als er genoeg aanmeldingen zijn dan kunnen we van start. Bij te veel aanmeldingen plaatsen we u op de wachtlijst voor cursussen die we in het voorjaar van 2025 organiseren. Heeft u vragen over de cursus? Kijk dan op www.sportfederatieberkelland.nl of neem contact op via info@sportfederatieberkelland.nl of 0545-476727.

NieuwsVerenigingen