Op drie avonden – 16, 23 en 30 september – kwamen 13 enthousiaste trainers van UNO 21 samen voor de vernieuwde Train de Trainer-cursus van de Sport Federatie Berkelland. Van jong tot oud met een gedeelde passie voor voetbal werkten ze aan het verbeteren van hun vaardigheden en groeiden ze in hun rol als trainer en coach.

Vier Inzichten van Trainerschap

De cursus draaide om de vier inzichten van trainerschap: structureren, stimuleren, individueel aandacht geven en regie overdragen.

De eerste avond begon met een moment van reflectie: wat betekent het eigenlijk om trainer te zijn? De trainers werden uitgedaagd na te denken over hun eigen aanpak. Hoe organiseer je een goede training? En wat is de belangrijkste taak van een trainer of coach? Door een combinatie van theorie en praktijk kregen de trainers bruikbare tips om hun trainingen beter te structureren en doelgerichter te werken.

Tijdens de volgende avonden werd dieper ingegaan op de vier inzichten. De trainers leerden hoe ze hun spelers/team kunnen motiveren en begeleiden om het beste uit zichzelf te halen. Hierbij lag de nadruk op het stimuleren van spelers en het geven van persoonlijke aandacht aan iedereen in het team. Ook leerden ze hoe ze de regie kunnen overdragen, zodat spelers meer verantwoordelijkheid nemen en zelfstandiger worden in het spel, wat hun zelfvertrouwen vergroot.

Ervaringen en feedback werden volop uitgewisseld. Een aantal trainers gaf een voorbereide training voor de groep, waarna samen werd geleerd van de besproken tips en tops. Deze opbouwende feedback gaf de trainers nieuwe inzichten, zowel over hun sterke punten als over waar ze zich verder kunnen ontwikkelen.

E-learning Een Beetje Opvoeder

De laatste avond bracht alles samen. Naast de praktijktrainingen hadden de trainers ook als huiswerkopdracht de e-learning Een Beetje Opvoeder afgerond die perfect aansloot op hetgeen in de eerste twee avonden aan bod was geweest. De EBO is vanaf januari verplicht voor alle trainers en coaches bij sportverenigingen.

Aan het einde van de cursus ontvingen alle 13 trainers een welverdiend certificaat. Ze zijn nu nog beter voorbereid om training te geven en bij te dragen aan een veilige en stimulerende sportomgeving binnen UNO 21. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via:

info@sportfederatieberkelland.nl

NieuwsVerenigingen