In de week van 30 september tot 6 oktober was de landelijke aftrap van de Valpreventieweek met het thema ‘Ik sta sterk’. Met deze campagne wordt aandacht besteed aan sterk en zelfstandig op de benen blijven staan.

Nieuwe valpreventiecursussen

De Sport Federatie Berkelland (SFB) houdt zich al jaren bezig met het verzorgen van een valpreventiecursus. Dat blijven we nog steeds doen, maar vanaf dit jaar in een iets ander jasje en met een nog betere afstemming met de zorg. Begin november vindt de eerste ronde nieuwe valpreventiecursussen plaats in Borculo, Ruurlo, Neede en Eibergen. Deelname is kosteloos voor inwoners die in aanmerking komen voor valpreventie. Dit maakt het voor iedereen mogelijk om deel te nemen aan deze waardevolle training.

Bij aanmelding voor de cursus bepalen we d.m.v. een aantal vragen uw valrisico en kijken we welke cursus het beste bij u past. De SFB richt zich op de 65-plussers met een laag en matig valrisico. Inwoners met een hoog valrisico kunnen voor valpreventie binnen de zorgsector, waaronder de fysiotherapeut, verder worden geholpen. Wij helpen u met het vinden van en doorverwijzen naar een passend valpreventieprogramma.

Inhoud van de cursus

De valpreventiecursus van de SFB  is voor 65-plussers die meer kans hebben om te vallen. Onder begeleiding werken deelnemers aan het verminderen van hun valrisico door bewustwording en het verbeteren van balans, mobiliteit, conditie en zelfvertrouwen. Daarnaast richten we ons op de persoonlijke risicofactoren die hierbij een rol spelen.

De cursus bestaat uit een informatiebijeenkomst, enkele voorlichtingsbijeenkomsten en een beweegprogramma. Gedurende 14 weken komt de groep 2 keer per week samen voor oefeningen, tests en informatie over bewegen, evenwicht en valrisico. De trainingen richten zich op fitheid, evenwicht en spierkracht.

Meer informatie

Bent u benieuwd wat uw valrisico is en/of wilt u meer informatie over de valpreventiecursus? Meldt u zich dan aan voor één van de informatiebijeenkomsten bij HCR Prinsen in Haarlo:

• Maandag 21 oktober 14.30 – 16.00 uur
  • Dinsdag 22 oktober 10.00 – 11.30 uur
Locaties en tijden

De valpreventiecursus start in week 45 (4-8 november), mits er voldoende aanmeldingen zijn.
Per kern bieden we een cursus aan op de volgende tijden en locaties:

• Ruurlo: Maandag 10.00-11.30 uur in het Kulturhus en woensdag 10.15-11.00 uur bij VV Ruurlo
  • Neede: Maandag 15.00-16.30 uur in de Gymzaal Oranjelaan en woensdag 10.15-11.00 uur bij Sportclub Neede
  • Borculo: Dinsdag 15.00-16.30 uur (locatie volgt) en donderdag 10.15-11.00 uur bij KV Olympia’22
  • Eibergen: Donderdag 15.00-16.30 uur in de Bartelinksgang 12 en dinsdag 10.15-11.00 uur in de Pickerhal
Aanmelden

Heeft u interesse om deel te nemen, meldt u zich dan direct aan. Als de groepen vol zitten, komt u op de wachtlijst voor cursussen die we in het voorjaar van 2025 organiseren. Aanmelden voor de cursus en informatiebijeenkomst kan door contact op te nemen via info@sportfederatieberkelland.nl of 0545-476727. Of loop binnen bij de SFB Bartelinksgang 17 in Eibergen.

Meer informatie over de campagne ‘IK STA STERK’?

Wilt u meer informatie over hoe u sterk kunt staan of heeft u daar hulp bij nodig hebben, klik dan op onderstaande link voor meer informatie: Home | Hoe sterk sta ik.

NieuwsVerenigingen